Metraštis „Lietuvos spaudos fotografija 2019“


Jau 18-ojo konkurso „Lietuvos spaudos fotografija“ leidinys – išskirtinis Lietuvos fotožurnalistų sukurtas metraštis, fotografijomis atskleidžiantis gyvenimo aktualijas.

Fotožurnalistika svarbi šalies kultūrai ir istorijai ne tik suteikiama vizualine informacija apie įvykius, naujienas ir kasdienį gyvenimą, bet ir kvietimu į kritinį diskursą apie vizualinės kultūros įtaką pasaulio pažinimui bei suvokimui. Tai pirmasis ir kasdienis susitikimas su vizualiuoju menu, kuris pasiekia mus žiniasklaidos priemonėmis, pasitelkiančiomis vis naujesnę mediją.

Šiuolaikinė fotožurnalistika susiduria su iššūkiais, kokia yra jos prasmė, misija. Keista, tačiau vis pasitaiko pasvarstymų, ar ji turi išlaikyti žurnalistikos standartus ir etiką laisvėjant pateikimo būdams ir formoms. Dar Sigmundas Freudas yra sakęs: „Dauguma žmonių iš tikrųjų nenori laisvės, nes ji siūlo atsakomybę, o atsakomybė daugumą žmonių gąsdina.“ Tad kur ta riba, kai laisvė ir galimybės susitinka ar aplenkia atsakingą ir kritiškai mąstančią visuomenę? Ar apie tai jau prieš šimtmetį kalbėjo S. Freudas: „Masės niekada nežinojo tiesos troškimo. Jos reikalauja iliuzijos, be kurios negali gyventi.“

„Manau, kad žmogus vis blaškosi nuo įtikėjimo savo protiniais gebėjimais, ambicija, veržlumu iki ramybės, sveikatos ir priežastingumo paieškų. Tai šiuolaikinis technologijų ir karjerizmo žmogus ir prie dvasingumo grįžtanti nauja karta. Kažkas žavisi robotais, kurie tuoj atliks visus buities darbus, o kitam tereikia molio ir šiaudų namo miško apsuptyje ir savo užaugintų daržovių. Labai įdomios prieštaros vyko po Antrojo pasaulinio karo: skraidžiojimai į kosmosą, „eksperimentai“ su bombomis ir prieš karą ir militarizmą kovojanti hipių kultūra, grįžtanti prie paprastos, žemiškos gyvensenos, žmogiškos prigimties“, – apie šiandienos gyvenimo sandūras rašo menotyrininkė Sandra Umbrasienė straipsnyje „Homo homini lupus est ir masinės scenos reportažas“, kurį baigia mintimi apie atsakomybę: „Žvelgdami į atskirus istorijos etapus ir meno kūrinius, iliustruojančius esminius konfliktus ir kitas laikotarpio pajautas, kurių kitaip neįmanoma patirti, šiuolaikinę reportažinę fotografiją galime apžiūrėti kitomis akimis. Vilko ar žmogaus akimis žiūrėsime, galimai priklausys nuo fotografijas dariusio asmens, jo pažiūrų ir išsilavinimo. Moralinę atsakomybę visuomenei turi prisiimti kiekvienas spaudoje dirbantis fotografas.“

Fotožurnalistai stebi ir vaizdais pasakoja, kaip visuomenėje jaučiasi žmogus. Ar šie vaizdai tampa simboliu, ar iliuzija – atsakomybė už tai tenka patiems fotografams ir leidėjams. Konkursas „Lietuvos spaudos fotografija“ propaguoja aukščiausius vizualinės žurnalistikos standartus. Jau trečius metus galioja papildytas etikos kodeksas. Siekiame, kad jus pasiekusių fotografijų vaizdo turinys būtų kuo mažiau apdorotas, todėl šių metų konkurse po nuotraukų apdorojimo kompiuterinėmis programomis patikros atkrito net kelios dešimtys fotografijų, tarp kurių buvo ir temų nugalėtojų. Sugriežtintos ir kasmet pildomos konkurso taisyklės bei aukščiausių pasaulinių standartų laikymasis padeda išlaikyti visuomenės pasitikėjimą, kad konkurso laureatų jai suteikta vizualinė informacija, būdama įdomi ir įkvepianti, kartu yra patikima.

Rengiant 2019 metų konkursą buvo atsisakyta temos „Spindesys“. Ankstesniais metais tai buvo vienintelė konkurso išimtis – šios temos fotografijoms buvo leidžiami įvairiausi fotografijų apdorojimo būdai ir nebuvo taikomi fotožurnalistikos standartų reikalavimai. Nors „Spindesio“ temai taikomos konkurso sąlygos visuomet buvo aiškiai deklaruojamos tiek parodos lankytojams, tiek leidinio skaitytojams, deja, šios temos fotografijos, atsidūrusios bendrame rinkinyje, sukeldavo abejonių kertiniu konkurso organizatorių siekiu, kad fotografijų vaizdo turiniu nebūtų manipuliuota.

Metraštyje „Lietuvos spaudos fotografija 2019“ pristatomi nacionalinio konkurso laureatai – geriausi šalies spaudos fotografų darbai, atrinktus ir įvertintus tarptautinės vertinimo komisijos. Jame taip pat rasite trumpą praėjusių metų spaudos fotografų veiklos kroniką, klubo rengiamo tarptautinio fotožurnalistikos festivalio „Vilniaus fotografijos ratas“ bei naujos iniciatyvos – pavasarinės fotografijos sesijos Kuršių nerijoje pristatymą. Skyriuje „Istorija fotografijose“ Stanislovas Žvirgždas pasakoja apie Vytautą Augustiną (1912–1999) – vieną žymiausių tarpukario nepriklausomos Lietuvos fotografų, kurio archyvas saugomas Lietuvos nacionaliniame muziejuje. Skyriuje „Svečias“ pristatome fotografo Edmundo Kolevaičio leidinį „Tango“, pasakojantį apie gyvenimą, Argentiną, meilę ir tango.

Fotografijų konkursui „Lietuvos spaudos fotografija 2019“ nuotraukas pateikė 111 autorių. Leidinyje jos pateiktos pagal temas: „Naujienos“, „Gyvenimas“, „Portretas“, „Europos metai“, „Kultūra“, „Kariuomenė“, „Sportas“, „Pramogos“, „Gamta ir jos apsauga“, „Reportažas“ ir „Fotopasakojimas“. Tarptautinė komisija vertino beveik keturis tūkstančius darbų.

Šiame leidinyje publikuojamos svarbiausių praėjusių metų šalies įvykių, aktualijų, asmenybių fotografijos, įvairiomis temomis atskleidžiančios socialinę, kultūrinę, politinę gyvenimo mozaiką ir susidėliojančios į bendrą šalies gyvenimo vaizdą. Kviečiame visus Jus prisidėti kuriant ir plėtojant išskirtinį Lietuvos vizualinės istorijos metraštį ateities kartoms.

Konkursą „Lietuvos spaudos fotografija“ rengia ne pelno organizacija VšĮ Lietuvos spaudos fotografų klubas, vienijantis daugiau kaip pusšimtį Lietuvos spaudos fotografų profesionalų. Konkursas yra atviras visiems Lietuvos žiniasklaidoje dirbantiems ar su ja nuolat bendradarbiaujantiems fotografams.