Maksimas Dondiukas (Ukraina)

Maksimas Dondiukas (Ukraina)

Euromaidanas: konfrontacijos kultūra 

2013 metų lapkričio 21-oji buvo diena, kai gimė Euromaidanas. Paskelbus, kad Ukrainos prezidentas nusprendė sustabdyti Europos Sąjungos Asociacijos sutarties su Ukraina pasirašymą, iki vakaro Maidan Nezaležnosti – Nepriklausomybės aikštėje – jau buvo susirinkę tūkstančiai šio sprendimo priešininkų. Tai buvo visiškai taiki Ukrainos piliečių, išreiškiančių Europos Sąjungos palaikymą, demonstracija, kuri, be abejonės, po poros savaičių būtų pasibaigusi. Tačiau viena po kitos daromos vyriausybės klaidos pakeitė įvykių tėkmę. Kruvini susidorojimai su protestuotojais, bandant išvalyti Euromaidaną, provokatorių veiksmai lėmė, kad milijonai ukrainiečių susirinko svarbiausioje šalies aikštėje norėdami apginti žmogaus teises ir nuversti valdžioje esantį elitą.

Euromaidanas virto tikru įvykių centru, priešybių kovos lauku. Gėris ir blogis, šviesa ir šešėliai, tiršti juodi dūmai ir vasario sniego baltumas. Ant revoliucijos drobės tapomos šiurpios kruvinos scenos pynėsi su vizualiai neįtikėtinai gražiais vaizdais. Euromaidanas tapo viena gražiausių revoliucijų, tarsi iš Holivudo filmo. Savo nuotraukose stengiausi pavaizduoti, kokiu mastu viskas vyko šalies centre. Labai dažnai prarasdavau ribos tarp realybės ir fantazijos pojūtį. Vieną akimirką kovų scenos atrodė tarsi iš buvusio karo dienų, kitą Nepriklausomybės aikštė virsdavo šerkšno nubalintos, aršios kovos fantasmagorija. Tokio pažįstamo, nerūpestingai triukšmingo Kijevo jau nebeliko. 

Maksimas Dondiukas (gimė 1983 m. Ukrainoje) – fotografas dokumentalistas. Nuo 2010 m. yra laisvai samdomas, kuria ir pristato savo dokumentinius projektus. Jo, kaip fotografo, kelias prasidėjo 2007 m., tapus Ukrainos žiniasklaidos fotožurnalistu. 2011 m. dalyvavo dokumentinės fotografijos seminare-mokymuose Noor-Nikon Masterclass Bukarešte.

Ilgame jo apdovanojimų sąraše yra: Ville de Perpignan Rémi Ochlik Award, Visa pour l’Image (Perpinjanas, Prancūzija), Magnum Photos jaunųjų fotografų dokumentalistų konkursas 30 under 30 – didysis prizas, W. Eugene Smith Grant in Humanistic Photography – finalininkas, FotoEvidence Book Award – finalininkas, Best Global Health Story konkurse BD Hope for a Healthy World Photo Competition – didysis prizas, Geriausios metų fotografijos, Geriausio metų fotografo konkurse – didysis prizas, Sony World Photography Awards – nominantas portretų kategorijoje ir t. t.

Nuo 2008 m. Maksimas fotografuoja žydų Naujųjų metų šventę Umanėje, Ukrainoje – viename  didžiausių žydų piligrimystės centrų už Izraelio teritorijos. Laikui bėgant sukauptas nuotraukas jis pateikė projekte „Uman, Rosh Hashana, 2008–2012“. Nuo 2010–2013 m. Maksimas kūrė kitą projektą „Krymo sečė“ – pasakojimą apie karinę-patriotinę vaikų ir būsimų kazokų stovyklą. 2010–2012 m. savo projekte „Tuberkuliozės epidemija Ukrainoje“ jis atskleidė bandomą nutylėti sergančiųjų tuberkulioze problemą Ukrainoje, jau įgavusią nacionalinį mastą. Bendraudamas su pacientais, gydytojais, kaliniais Maksimas parodė tą siaubą, kurį ligoninėse ir kalėjimuose išgyvena sergantieji tuberkulioze, ir tai, kad vyriausybei tai absoliučiai nerūpi.

Nuo 2013-ųjų gruodžio Maksimas dokumentuoja Ukrainos revoliuciją, žinomą Euromaidano vardu. Jo nuotraukos iš Kijevo pasklidusios po visą pasaulį. Šiandien Maksimas ir toliau fotografuoja istorinius įvykius, vykstančius rytinėje jo šalies dalyje.

Maksimas bendradarbiauja su daugeliu tarptautinių leidinių ir internetine žiniasklaida. Jo nuotraukas spausdina TIME, Der Spiegel, Paris Match, Rolling Stone, PDN, Bloomberg Businessweek, Russian Reporter, Libération, Polka, 6Mois, Esquire ir kt. Jo darbų taip pat galima rasti galerijose ir privačiose kolekcijose.